Bij de kapper

img_20161207_114737

Nadat ik de tandarts heb overwonnen, vond ik het vandaag tijd om een andere angst onder ogen te zien: de kapper. In het Russisch heet de kapper parikmacher, oftewel pruikenmaker (een verbastering van het Duitse Perückenmacher). Dat is een beetje raar, maar elke taal heeft zo zijn woorden waarvan iedereen weet wat ermee bedoeld wordt, maar waarbij niemand ooit echt nadenkt over waar het vandaan komt. In het Nederlands heet een kapper immers ook een kapper. Terwijl de kapper tegenwoordig allang niet meer kapt. Bomen kappen we. De kapper knipt of “doet” je haar.

Ik was bang voor de kapper omdat Nederlandse kapsters bij het zien van een bos krullen direct met de schaar op je hoofd duiken om je te snoeien als een schaap, terwijl je wanhopig “alleen de puntjes” stamelt. Vervolgens gaan ze je haar lekker een potje staan föhnen met een diffuser. Als resultaat heb je een pittig, kort kapsel met krullen die alle kanten op staan alsof je een schaap van middelbare leeftijd bent dat net zijn hoef in het stopcontact heeft gestoken. Meestal maakte de kapper me nog harder aan het huilen dan de tandarts. Daarom was ik al jaren niet meer geweest. Af en toe knipte ik zelf wat dooie stukjes eraf.

Nu heb ik in de tussentijd goede ervaringen met schoonheidsbehandelingen in Rusland. De relatie met mijn waxeuse gaat met rasse schreden vooruit en ik heb een maand geleden een uitstekende pedicure gehad. Aanvankelijk was ik een beetje teleurgesteld dat er bij haarverzorging geen optie “extra glitters” bestaat. En ik maakte me een beetje zorgen over het feit dat mijn kapster een Aziatische met dik, zwart, glanzend, kaarsrecht haar was.

Maar uiteindelijk ben ik heel content. “Kort haar staat jou niet,” zei ze. Zelfs het föhnen liep goed af.

2 thoughts on “Bij de kapper

Leave a Reply

